Είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι το έργο μας “IRIS” βραβεύτηκε από το πρόγραμμα ERASMUS+, τόσο ως "ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ" όσο και ως "ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΑΛΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ".

Τα έργα στα οποία απονέμεται ο τίτλος "ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ" είναι αυτά που έχουν διακριθεί για τον αντίκτυπό τους, τη συμβολή τους στη χάραξη πολιτικής, τα καινοτόμα αποτελέσματα ή τη δημιουργική προσέγγιση και μπορούν να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για άλλους.

Επιπλέον, τα έργα με χαρακτηρισμό "ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΑΛΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ" είναι εκείνα που έχουν εξαιρετικά καλή διαχείριση και μπορούν να αποτελέσουν έμπνευση για άλλους.

Ως συνέπεια αυτής της επιλογής, θα δοθεί προβολή και αναγνώριση στο έργο IRIS, για παράδειγμα μέσω των ιστοτόπων και των κοινωνικών μέσων δικτύωσης του Ε+ καθώς και κατά την προετοιμασία τεκμηρίωσης για διασκέψεις ή άλλες εκδηλώσεις με υψηλό βαθμό παρουσίας.

Εμείς στη ProTeA πιστεύουμε ότι ένα καλό έργο βασίζεται σε μια εξαιρετική έμπνευση για την επίλυση ενός υπάρχοντος προβλήματος και σε μια καλή ομάδα για την υλοποίηση της προτεινόμενης λύσης.

Από πού προήλθε η έμπνευση;

Είναι συχνό να παρακολουθούμε περιστατικά ρατσισμού και διακρίσεων στις κοινωνίες μας. Ακόμη περισσότερο, τέτοια περιστατικά παρατηρούνται σε νεότερες ηλικίες και σε περιβάλλοντα που συνήθως δεν είναι αναμενόμενα, όπως σχολεία, γειτονιές κλπ.

Ως εκ τούτου, αναζητούσαμε έναν τρόπο να μετριάσουμε αυτά τα φαινόμενα και το πρόγραμμα Erasmus+ Sports ήταν μια τέτοια ευκαιρία, αφού ο αθλητισμός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της σημερινής μας κοινωνίας.

Ωστόσο, ο ρατσισμός και οι διακρίσεις συμβαίνουν επίσης στον επαγγελματικό αθλητικό κόσμο και είναι ένα φαινόμενο που ενθαρρύνει τη μισαλλοδοξία και μερικές φορές ακόμη και τη βία και τον χουλιγκανισμό. Ακόμα περισσότερο, ο αντίκτυπος τέτοιων περιστατικών μπορεί να είναι τεράστιος για τις κοινωνίες μας και ειδικά για τα μικρά παιδιά, τα οποία έχουν τους επαγγελματικούς αθλητές ως πρότυπα.

Συνεπώς, πώς αντιμετωπίζουμε αυτήν την κατάσταση;

Εκτός από την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος στον επαγγελματικό αθλητισμό, με τη θέσπιση αυστηρών κανόνων και κυρώσεων για τους αθλητές και τους οπαδούς που δεν συμπεριφέρονται ορθά, είναι ακόμη πιο σημαντικό το πρόβλημα να αντιμετωπιστεί σε προγενέστερο στάδιο, δηλαδή στο επίπεδο του ερασιτεχνικού και σχολικού αθλητισμού, όπου πρέπει να αναζητηθεί μια αλλαγή στάσης.

Με την ανάπτυξη και την εφαρμογή νέων προσεγγίσεων για την αντιμετώπιση της βίας, του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας στον σχολικό και ερασιτεχνικό αθλητισμό, η κοινωνία αφαιρεί από τους νέους την ευκαιρία να θεωρούν αυτές τις συμπεριφορές ως αποδεκτές.

Ως εκ τούτου, αφού επικυρώσαμε την παραδοχή μας μέσω έρευνας, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι εάν ο ρατσισμός και η διάκριση αποτρέπονται σε νεαρή ηλικία τότε είναι πολύ πιθανό ότι δεν θα πραγματοποιηθούν ούτε αργότερα.

Αυτό ακριβώς το συμπέρασμα ήταν ο παράγοντας που προκάλεσε το σχεδιασμό του έργου “IRIS- Καινοτόμοι μαθησιακοί πόροι για την προώθηση της ισότιμης συμμετοχής στον αθλητισμό βάσης για την αντιμετώπιση των διακρίσεων, του ρατσισμό και των περιστατικών βίας” !

Το έργο IRIS στόχευε στη πρόληψη της βίας, του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας στον αθλητισμό, μέσω καινοτόμων εκπαιδευτικών προσεγγίσεων. Θεωρήσαμε ότι ένα κατάλληλο περιβάλλον για να επιτευχθεί αυτό είναι το σχολείο και οι ερασιτεχνικοί αθλητικοί σύλλογοι, μέσω των διδακτικών διαδικασιών και των αθλητικών δραστηριοτήτων τους.

Η σχολική φυσική αγωγή (ΦΑ) αποτελεί κατά παράδοση ένα σημαντικό μέσο για την συμμετοχή των παιδιών στο οργανωμένο άθλημα. Για τα περισσότερα παιδιά, η ΦΑ είναι πηγή διασκέδασης, διέγερσης και ευχαρίστησης, έτσι οι εκπαιδευτικοί ΦΑ που παρέχουν αυτή την εκπαίδευση είναι σημαντικοί παράγοντες της ζωής τους.

Η κατάσταση είναι παρόμοια και στους αθλητικούς συλλόγους, όπου οι προπονητές παρέχουν εξειδικευμένες οδηγίες σε νέους αθλητές και αποτελούν έτσι βασικά πρότυπα για τα παιδιά.

Προκειμένου οι εκπαιδευτικοί και οι προπονητές να είναι σε θέση να αποτρέψουν φαινόμενα μισαλλοδοξίας, βίας, ρατσισμού κ.λπ., είναι σημαντικό να μπορούν να αναγνωρίζουν τα σημάδια τους και να διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα και τα εργαλεία για τον περιορισμό τους.

Το πρόγραμμα IRIS επικεντρώθηκε στον αθλητισμό βάσης (σχολικό και ερασιτεχνικό) και στους εμπλεκόμενους προπονητές και καθηγητές φυσικής αγωγής ως εκπαιδευτές και πολλαπλασιαστικούς παράγοντες.

Ως εκ τούτου, οι στόχοι του έργου ήταν να:

  • να ενημερώσει τους προπονητές και τους εκπαιδευτικούς για την αναγνώριση των πιθανών προβλημάτων διακρίσεων, ρατσισμού και βίας,
  • να τους εκπαιδεύσει σε νέες διδακτικές προσεγγίσεις για την πρόληψη αυτών των φαινομένων
  • και να τους παρέχει εκπαιδευτικά εργαλεία για την εφαρμογή και ενσωμάτωση αυτών των προσεγγίσεων στις καθημερινές σχολικές και αθλητικές δραστηριότητες.

Αποφασίσαμε ότι αυτοί οι στόχοι θα εξυπηρετούνταν καλύτερα από μια μικτή προσέγγιση που θα συμπεριελάμβανε την εξ αποστάσεως κατάρτιση της ομάδας στόχου και την προσωπική υποστήριξη και καθοδήγηση κατά τη φάση της πιλοτικής εφαρμογής. Αυτή η καινοτόμος στρατηγική θα επέτρεπε να αντιμετωπιστεί η διαδικασία κατάρτισης-πιλοτικής εφαρμογής, με έναν ολιστικό τρόπο και μέσω αυτής να υπάρξουν καλύτερα αποτελέσματα και πολύτιμη ανατροφοδότηση.

Αφού ορίσαμε τα παραπάνω ως βασικά στοιχεία του σκεπτικού του έργου, δημιουργήσαμε μια πολυτομεακή σύμπραξη εταίρων αποτελούμενη από:

  • έναν δημόσιο φορέα παροχής υπηρεσιών επαγγελματικής κατάρτισης (Περιφερειακό Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης  της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας/ GR),
  • ένα πανεπιστημιακό τμήμα που επικεντρώνεται στην παιδαγωγική, προσχολική και σχολική εκπαίδευση (Konstantin Preslavsky of Shumen / BU),
  • μια πανεπιστημιακή σχολή με ειδίκευση στον αθλητισμό και τις επιστήμες της υγείας (Jyväskylä / FI),
  • μια μη κυβερνητική οργάνωση που οργανώνει αθλητικές δραστηριότητες για μειονεκτούσες ομάδες (Oltalom Sport Association / HU),
  • ένα πανεπιστημιακό τμήμα με εμπειρία στην κοινωνική εκπαίδευση και την παιδαγωγική (Santiago De Compostela / ES)
  • και το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, το οποίο είναι εξειδικευμένο στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / GR).

Μετά από 4 μήνες προγραμματισμού και 24 μήνες εφαρμογής, επιτύχαμε τελικά την ολοκλήρωση του έργου. Συνολικά, η συνεργασία διεξήχθη αποτελεσματικά με όλα τα μέλη της ομάδας, τα οποία οδήγησαν σε σημαντικά αποτελέσματα που μας ικανοποίησαν όλους.

Ως εκ τούτου, για εμάς στη ProTeA, το γεγονός ότι ένα από τα έργα μας διακρίθηκε ως υψηλού επιπέδου από ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα όπως το Erasmus+, είναι πολύ ικανοποιητικό και μας δίνει το θάρρος να συνεχίσουμε.

Κλείνοντας, θέλουμε να συγχαρούμε όλους τους συνεργάτες του έργου και όλους τους εμπλεκόμενους για τις προσπάθειές τους και να τους ευχηθούμε ακόμα μεγαλύτερες επιτυχίες στο μέλλον!

 

IRIS 1 IRIS 2 IRIS 3